21 sept 2012

Autoretrat, Llengua i Llenguatge



Avui, en la segona classe de COED hem dividit la sessió en dues parts;

1 ª   P a r t

Cada alumne tenía la feina de portar un retrat nostre, un cop a classe vam haver de descriure el procés de selecció d'aquella foto, el perquè la vam escollir, quines vam descartar, i quina va ser la decisió final i perquè. Ens vam adonar de que la majoria de fotografies deien molt de nosaltres o reflectien a cadascun de nosaltres. Però el que ens vam adornar es que mitjançant una imatge podem dir moltes coses, però es important tenir en compte que depén de la persona que miri el retrat extreura unes idees o altres.
És a dir,  cada persona por tenir un punt devista diferent al dels altres, ja que depés de les vivències perssonals, el seu entorn, etc.


Aquest és un autoretrat de Van Gogh:

Imatge de deflam extreta de Flickr


2 ª   P a r t

La segona part d'aquesta va consistir en la “ correcció” de les preguntes contestades sobre l’article de J.Tusón, “El lenguaje y las lenguas”.

Les preguntes que havíem de respondre:

  • Què és el llenguatge?  És molt més que un mitjà de comunicació. És un instrument de comunicació, una facultat humana que es constitueix a partir d'un sistema, uns codis i un seguit de senyals i combinacions d'aquests. És un factor bàsic que ens constitueix com a éssers humans.
  • Què és llengua?   És la concreció del llenguatge. Sistema de signes orals, reflectits sovint en un codi escrit, propi d'una comunitat que serveix bàsicament per a la comunicació.

Alhora, un cop respostes les preguntes vam aprofundir més en la lectura de l’article:

  • El domini del llenguatge ens permet expressar-nos millor. Adquirim la capacitat de classificar el món i fer-hi referència. 
  • Aquesta classificació es fa mitjançant les paraules.
  • Gràcies al llenguatge els éssers humans som capaços de pensar. El llenguatge és un suport bàsic i indispensable per a la memòria.


Ha acabat sortint el concepte de Competència comunicativa, el qual treballarem a la següent classe. 


A la sessió d'avui hem estat tractant el tema del bon comunicador, a continuació hos deixo un petit resum que crec que és molt útil.


C o n c l u s i o n s


El llenguatge és un instrument de comunicació i mitjà d'expressió que és propi dels primats més desenvolupats. És la capacitat de classifica el món, va lligat a la percepció.

Elements que cal tenir en compte per poder fer una bona definició del llenguatge:


  • El llenguatge i l'organització de l'entorn: depèn de la experiència i la realitat, es complementen entre si.
  • El llenguatge i el pensament: pensem amb paraules. Associem les paraules amb l'acció de pensar.
  • El llenguatge i la memòria: recollim la història nostra i del col·lectiu. Establim connexions entre els fets.
  • El llenguatge i l'autoexpressió: diàleg intern, sense censura.
  • Llenguatge com a facultat humana:
  • Do universal dels humans: tot ésser humà desenvolupa les capacitats del llenguatge.
  • Aquesta facultat fa possible l'aprenentatge lingüístic.
  • Marca els límits dels tipus de llengües que es poden adquirir: romàniques, anglo-germàniques..
  • Es concreta en una "llengua".
    El sistema s'organitza en diversos nivells, els quals corresponen a unitats diferents:

    • Pragmàtic      >>      Discurs o text
    • Semàntic       >>      Oració o paraula
    • Sintàctic        >>       Sintagma
    • Morfològic     >>       Morfema
    • Fonètic          >>       Fonema o so


    No hay comentarios:

    Publicar un comentario