13 nov 2012

SAE. Conferència: El paper del mestre i les TAC


En aquesta nova entrada explico de que va tractar la conferència realitzada dilluns, realitzada per  l'Anna Pérez, especialista en les TAC i mestre d'una escola al Raval. De la seva conferència n'he extret les següents 10 idees principals:


1.                                Tenim escoles amb estructura del segle XIX,
                             professors del segle XX i alumnes del segle XXI.

En aquestes escoles, els alumnes el nens segueixen asseguts en taules individuals i mirant cap a la pissarra la guix que durant tant de temps ens ha acompanyat.

2.      L'alumne ha d'experimentar per si mateix i mitjançant les TAC resulta una feina més fàcil i dinàmica.

3.      La idea d'introduir les TAC en l'aprenentatge no significa que haguem de deixar de banda els llibres de text, sinó que la combinació d'aquestes dues tècniques ajuden a afavorir l'aprenentatge dels infants ja que aquests, tenen més eines per poder treballar de diferent maneres. Depenent de l'activitat podrem utilitzar una eina o una altre i fins hi tot podem treballar amb les dues conjuntament. Exemple: en la realització de treballs en grup ens infants treballen prèviament en paper i posteriorment amb l'ordinador.

4.      La Taxonomia de Bloom, és una classificació dels diferents objectius i habilitats que els educadors haurien de posar en pràctica amb els seus alumnes. La idea va sorgir en una reunió de l’associació nord-americana de psicologia el 1948 i presentada per l’investigador el 1956.

·   Recordar
·   Comprendre
·   Aplicar
·   Analitzar
·   Avaluar
·   Crear (afegida posteriorment)

Inicialment es creia que les TAC garantien els dos primers punts i feia aparèixer la motivació, oblidant que mitjançant les TAC podem treballar tots els hàbits

5.      L'aprenentatge realitzat amb xarxa suposa una motivació especial per als nens, ja que gracies a aquestes treballen conjuntament amb altres nens i es poden ajudar en tot moment.

6.      Els nens desenvolupen la seva pròpia presentació i desenvolupen la seva creativitat mitjanat la creació de treballs grupals. Aquests treballs tant es poden realitzar mitjançant les TAC amb mètodes méstradicionals com per exemple cartolina.



7.      L'Anna Pérez, mitjançant una conferència a la que va assistir d'en Jordi Adell, ens proposa els canvis que ha de patir un mestre per poder adaptar-se a la nova societat en la que ens trobem actualment.

·   D'analògic a digital. Realització d'activitats a ordinador.
·   De lligat a mòbil. Hem de passar d'utilitzar només la pissarra de guix i els llibres de text a podem cercar activitats per els nostres alumes, les quals ens ofereix Internet i a l'hora poder participar en la creació de noves activitats o aquestes mateixes modificades.
·   D'aïllat a connectat. Cercar llocs virtuals en els qual podem trobar activitats adients, com per exemple eduCAT 2.0, ALECXANDRIA, escola 2.0, etc.
·   De genèric a personal. Tots sóm persones dins de la xarxa, amb un nom de referència per algú.
·   De consumidor a creador. Un mestre ha de poder crear les seves pròpies activitats adaptades al nivell educatiu dels seus alumnes.
·   De tancat a obert. S'ha de mantenir un continu contacte amb altres mestres amb els qual pots debatre algun tema o consultar algun dubte o fins hi tot demanar idees i propostes per dur a terme a l'aula.

8.      A partir del treball amb les TAC i els canvis expressats per en Jordi Adell, a la seva conferència, podem arribar a aconseguir unes aules amb millor comunicació o col·laboració entre ells, un esperit de discussió positiu i una consciencia de compartir superior a l'actual.

9.      Empowerment. L'alumne ha de ser l'amo del seu propi treball. L'exposició del seu treball a la resta de companys mitjançant les TAC provoca que l'alumne agafi un compromís amb els membres del grup.

10. La utilització de les TAC afavoreixen en la realització d'activitats els protagonistes de la feina siguin els nens i aprenguin molt més ja que s'ajuden entre ells afavorint la cooperació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario