19 oct 2012

La composició del text i la poesia


La classe d’avui l’hem començat amb la lectura del poema Tirallonga de monosíl·labs de Pere IV. 

Una vegada hem acabat de llegir el poema hem començat amb la matèria que tocava pel dia d’avui: Planificació, composició i revisió. 


Per a compondre un text hem de seguir un procés circular, mai lineal, per tant, aquests passos han d’estar present durant tota l’elaboració, tant al principi com al final.

Les etapes són tres:





L a   P l a n i f i c a c i ó

Fa referència a pensar sobre els objectius que volem aconseguir amb aquell text (divertir, informar, convèncer…). Pensat aquest motius hem de pensar el tipus de text que triarem que sigui més adient amb el que volem dir, ja sigui un text descriptiu, narratiu, explicatiu o argumentatiu.

Un punt molt important és pensar QUI? Rebrà la nostra informació, a qui va dirigit.

I per acabar tenir en compte l’estructura que ha de seguir i la seva extensió, mitjançant la recollida, la selecció i l’ordenació de la informació.



L a   R e d a c c i ó


És la transformació d’aquestes idees en un text ja sigui escrit o oral i d’una forma coherent, fent un bon ús de la llengua i dels signes de puntuació.



L a   R e v i s i ó


És un pas molt important per avaluar el text i canviar allò que no sigui correcte. A mesura que es va composant el text necessita una revisió contant, al contrari del que fem moltes vegades , una ullada al final, cosa que no s’ha de fer.


Per últim, vam tractar les tècniques per memoritzar un poema.

  • Repetició molts cops.
  • Ha de ser una poesia pensada per ser dita.
  • Hi ha d'haver un componen d'efecte envers el poema. Si el poema no et transmet res, difícilment el recitaràs bé,

L a   p o e s i a   p e l s   n e n s


Cal saber que:
  • Els nens estan dotats de pura creativitat i d’una lliure imaginació.
  • Els hi encanta escoltar rodolins i ritmes.
  • És important respectar, transmetre les emocions i sentir alguna cosa amb el que diem.
  • És el propi llenguatge que connecta amb els nens mitjançant la rima.
"Un poema està realment memoritzat quan els llavis aconsegueixen tenir vida pròpia", és a dir que no hi ha cap entrebanc i l'aire passa de manera fluïda per a produir bé els sons. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario